onsdag 2. januar 2013

Om å utfordre seg selv

Å utfordre seg selv, tror jeg, må være noe av det vanskeligste som finnes. Vi stiller opp for andre, hjelper til, ikke nødvendigvis alltid med åpnet sinn og stor glede, men vi tar en liten utfordring fordi det ligger i oss, det å hjelpe andre, og fordi det gir oss glede.
Det å utfordre seg selv, er det bare en selv som kan styre. Har man ikke viljen, ork eller ser poenget med å utfordre seg selv, så enten lar man være, det blir halvhjertet eller aldri fullført.
Når man derimot tar seg selv i nakken og bestemmer seg for noe man vil klare eller noe man vil fullføre, er det mange faktorer som spiller inn. Først og fremst deg selv og din fandeninnvoldske innstilling. For det er det som må til. Deretter har vi den nærmeste familie, venner, medstudenter, kollegaer og andre vi møter på vår vei, som støttespillere.

I blant er det vanskelig å dele alt med alle, man vil helst klare seg selv, og ikke vise svakhet og vise at man ikke fikser alt. Er det egentlig en svakhet? Hver dag møter vi utfordringer, og de tar vi gjerne som de kommer. Når det kommer til mer personlige utfordringer blir vi straks litt mer forsiktige. Nettopp fordi vi er redde for å feile, tape ansikt og vise svakhet. Jeg velger å tenke at jeg er ressurssterk dersom jeg først tar meg tid til tenke over utfordringen, se mine styrker og svakheter og deretter tør å spørre og henvende meg til andre som jeg tror kan hjelpe meg videre slik at jeg kan mestre utfordringen. Vi vet jo at vi alle har noen å spørre når vi trenger hjelp eller råd, det gjelder bare å vite hvem man skal spørre. I blant kan vi bli behagelig overrasket over resultatet og personen vi velger å rådføre oss med.
Når man møter mennesker med samme innstilling, så blir man så glad og inspirert. De har en smittende energi, kraft og ofte et godt humør. Jeg blir så glad på andres vegne når de lykkes og glad for at flere har guts til å gjøre noe for seg selv og sette seg mål. Stolthet, vellykkethet og seiersfølelse kommer på kjøpet, og ikke minst følelse av å ha fullført noe, og det skal man ta til seg og la synke inn. Da kommer den delen der vi skal fortsette å føle dette. Gå løs på nye utfordringer med nye krefter, -for vi har lært litt av forrige utfordring.  Jeg har stor tro på at det fortsatt er støttespillere der ute for meg, og jeg jeg lover at jeg skal gjøre mitt for å støtte mine venner, bekjente og familie i tida framover.
En ting som vi ikke må glemme midt oppi hardt arbeid og studier, det er å belønne oss selv for alle små og store seire. Hvordan, - dèt er opp til den enkelte. Derfor gir jeg deg nå gode tanker og et ønske om at alt går deg godt i dette året vi har framfor oss. Jeg vet at du har tæl, innsatsvilje, styrke, pågangsmot og vilje til å utfordre deg selv. Jeg er med på laget, er du?

Med ønske om et riktig Godt nytt år fra Gro



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar